Proba 2: PREZENTAREA ȘI SUSȚINEREA LUCRĂRII DE LICENȚĂ (examen oral)
Lucrarea de licență constă în realizarea unei lucrări științifice, în baza proiectului artistic realizat de student, cu următoarea tematică:
Tematică
- Tehnici de construcție a scenariului pentru film de ficțiune (scurt-metraj) / film documentar / film-eseu (intenționalitatea comunicării / intertextualitate). (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
- Analiza unor momente importante din istoria filmului de ficţiune, documentar şi experimental (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
- Noul val al cinematografiei românești. (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
- Abordări conceptuale în filmul documentar: observațional / participativ / reflexiv / performativ. (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
- Genuri de film (teme, eroi, politică și ideologie, transformări la nivelul structurii scenariului, influențe, identitate și context). (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
- Specificul filmului documentar: abordarea creativă a realității. (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
- Construcția și consolidarea personajului de film de ficțiune prin tehnici de scriere scenaristică. (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
- Arhitecturi compoziționale și mijloace de expresie cinematografice în imaginea de film. (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
- Imaginea cu perspective cinetice. Antropomorfismului aparatului de filmat (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
- Simbolul și metafora vizuală în film. (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
- Roluri compoziționale și cognitive ale luminii în film. Structuri și parametrizări ale luminii în filmul psihologic/horror/thriller/comedie. (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
- Construcția ritmului și temporalității filmului prin tehnici de montaj. (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
- Limitele creativității în filmul documentar: veridicitate, verosimilitate și riscul deformării realității. (lect.univ.dr. Davian VLAD)
- Aspecte deontologice/etice în construcția filmului documentar. Protecția demnității și imaginii persoanei. (lect.univ.dr. Georgiana STĂNESCU)
- Evoluția filmului în epoca platformelor de distribuție pe internet. (lect.univ.dr. Georgiana STĂNESCU)
- Aspecte etice în filmul pseudo-documentar: tehnici de mimetism jurnalistic. (lect.univ.dr. Davian VLAD)
- Redundanța text-imagine în filmul documentar. (lect.univ.dr. Davian VLAD)
- Comunicarea audiovizuală în actuala ambianță socială. (lect.univ.dr. Georgiana STĂNESCU)
BIBLIOGRAFIE GENERALĂ
- Abrudan, Elena, Comunicare vizuală, Accent, 2008.
- Anda Ionoaș, Adaptarea cinematografică a operelor literare, Eikon, 2020.
- Arnheim, R. – Arta și percepția vizuală. O psihologie a văzului creator, Meridiane, 1979.
- Aumont, Jacques, Estetica filmului, Idea Design & Print, 2007.
- Bazin, André, Ce este cinematograful?, Polirom, 2022.
- Bordwell, David, On the History of Film Style, Harvard University Press, 1997.
- Brown, Blain, Cinematography: Image Making for Cinematographers and Directors, Routledge, 2016.
- Burch, Noël, Un praxis al cinematografului, Meridiane, 2001.
- Campbell, Joseph, Eroul cu o mie de chipuri, Herald, 2021.
- Carabăț, Dumitru, Studii de tipologie filmică, Editura Fundației Pro, 2000.
- Caranfil, Tudor, Istoria cinematografiei în capodopere. Vol I. Vârstele peliculei. Polirom, 2012.
- Căliman, Călin, Istoria filmului românesc, Ideea Europeană, 2017.
- Cercelescu, Monica – Regimul juridic al presei, Teora, 2002.
- Christians Clifford, G., et al., Etica mass-media. Studii de caz, Polirom, 2001.
- Christian Ferenc-Flatz, Filmul ca situație socială. Eseuri fenomenologice, Tact, 2018.
- Constantinescu, F., Mecanisme cognitive de procesare a imaginii, vol. I și II, Universitaria, 2023.
- Constantinescu, F., Floriganță, C., Arta luminii în film. Universitaria, 2024.
- Curean, Dan, Bazele imaginii de film și televiziune, Presa Universitară Clujeană, 2019.
- David Landa, Lighting for Cinematography, Bloomsbury Publishing Plc, 2014.
- Deaca, Mircea, Anatomia cognitivă a filmului, Ed. Universității București, 2013.
- Frunză, Sandu, Comunicare simbolică și seducție, Tritonic, 2014.
- Gorzo, Andrei, Lucruri care nu pot fi spuse altfel: Un mod de a gândi cinemaul,de la André Bazin la Cristi Puiu, Editura Humanitas, București, 2012.
- Grobel, Lawrence, Arta interviului, Publica, 2016.
- King, S. Misterul regelui. Despre scris, Nemira, 2007.
- Mallender, Ariane, Cum să scrii pentru multimedia – Tehnici de scriere interactivă. Rezumatul. Derularea. Scenariul, Polirom, 2008.
- Mâșcă, A., Obrocea, A., Montajul de film, Ed. Tehnică, București, 1987.
- Mckee, Robert, Story. Conținut, structură, metodă și principii scenaristice, Filmnett, 2011.
- Nelega, Alina, Structuri și formule de compoziție ale textului dramatic, Eikon, 2009.
- Runcan, Miruna, A patra putere-legislație și etică pentru jurnaliști, Dacia, 2002.
- Sanders, Julie, Adaptation and Appropriation. Routledge Taylor and Francis Group, 2006.
- Seger, Linda, Making a good script great, Hollywood.Samuel French trade,1994.
- Seger, Linda, The Art of Adaptation: Turning Facts and Fiction into Film, Henry Holt, 1992.
- Solomon, Alexandru, Reprezentări ale memoriei în filmul documentar, Polirom, 2016.
- Sontag, Susan, Despre fotografie, Vellant, 2018.
- Șerban, Alex. Leo, De ce vedem filme, Polirom, Iași, 2006.
- Vogler, Cristopher, The Writer’s Journey – Mythic structure for writers, Michael Wiese Productions, 2007.