TEME ȘI BIBLIOGRAFIE LICENȚĂ iulie 2024 - CINEMATOGRAFIE

PROBA 1: EVALUAREA CUNOȘTINȚELOR FUNDAMENTALE ȘI DE SPECIALITATE (oral, vezi Metodologie):

1.1. Evaluarea cunoștințelor fundamentale și de specialitate. Examen oral din următoarele discipline:

  • Istoria filmului
  • Imagine de film și tv

1.2. Evaluarea proiectului artistic (film de ficțiune, film documentar sau eseu vizual, figurativ/abstract). Susținerea și prezentarea filmului (oral, vezi Metodologie).

PROBA 2: PREZENTAREA ȘI SUSȚINEREA LUCRĂRII DE LICENȚĂ (oral, vezi Metodologie)

TEMATICĂ ŞI BIBLIOGRAFIE PENTRU EXAMENUL DE LICENȚĂ

Tematică și bibliografie pentru examenul la disciplina ISTORIA FILMULUI

Tematică

  1. Dezvoltarea Hollywood-ului. Anii ’30 și ’40.
  2. Inovații și Mișcări Cinematografice. Expresionismul german și avangarda sovietică.
  3. Particularitățile neorealismului italian.
  4. Experimente Cinematografice: Noul Val și schimbările în estetica și politicile filmului (francez, german, britanic, spaniol, italian, cehoslovac, polonez, maghiar).
  5. Anii ’70: Renașterea Cinematografică și Globalizarea. Contracultură și revoluție cinematografică.
  6. Stiluri și influențe culturale în cinematografia anilor ’80.
  7. Influențele mișcării Dogma ’95 în filmul contemporan.
  8. Filmul românesc: caracteristici și stiluri. 

Bibliografie

  • Bordwell, David, Thompson Kristin, Film History. An Introduction. McGraw-Hill, 2003
  • Barna, Ioan, Lumea filmului. Minerva, 1971
  • Căliman, Călin, Istoria filmului românesc 1897-2000, Fundația Culturală Română, 2000.
  • Caranfil, Tudor, Dicționar universal de filme. Litera, 2002.
  • Cernat, Manuela, A Concise History of the Romanian Film. Ed. Științifică și Enciclopedică, 1982.
  • Ferencz-Flatz, Christian, Incursiuni fenomenologice în noul film românesc. Tact, 2015.
  • Fulger, Mihai, „Noul val” în cinematografia românească. Art, 2006.
  • Gorzo, Andrei; Filippi, Gabriela (coord), Filmul tranziției. Contribuții la interpretarea cinemaului românesc „nouăzecist”. Tact, 2017.
  • Leutrat, Jean Louis, Cinematograful de-a lungul vremii – o istorie. ALL, 1995
  • Marie, Michel, Noul val francez. IBU Publishing, 2010.
  • Sadoul, Georges, Istoria cinematografului mondial. Ed. Științifică, București, 1961

Tematică și bibliografie pentru examenul la disciplina IMAGINE DE FILM ȘI TV

Tematică

  1. Reprezentarea cognitivă a imaginii cinematografice.
  2. Arhitecturi și tipologii compoziționale în imaginea cinematografică.
  3. Perspectiva în cadrajul planului cinematografic. Perspective cinetice în imagine.
  4. Dinamica formelor în compoziția imaginii. Ritmuri vizuale.
  5. Stilistica luminii în imaginea de film.
  6. Simbolul vizual, metafora vizuală.
  7. Antropomorfismul aparatului de filmat.

Bibliografie

  • Aumont, J., Bergala, A., Marie, M., Estetica filmului. Idea Design & Print, 2007
  • Bazin, André, Ce este cinematograful? UNATC Press, 2014
  • Constantinescu, F., Mecanisme și procese cognitive de procesare a imaginii. Percepția vizuală și reprezentarea cognitivă a imaginii cinematografice. I și II. Universitaria, 2023
  • Curean, Dan, Bazele imaginii de film și televiziune. Presa Universitară Clujeană, 2019
  • Deaca, M., Anatomia cognitivă a filmului. Ed. Universității București, 2013
  • Drugă, O., Murgu, H., Elemente de gramatică a limbajului audiovizual. Fundația Pro, 2004
  • Joly, Martin, Introducere în analiza imaginii. All Educational, 1998
  • Martin, Marcel, Limbajul Cinematografic. Meridiane, 1981

TEME ȘI BIBLIOGRAFIE PENTRU EXAMENUL DE LICENȚĂ | sesiunea iunie 2024

 

Conf. univ. dr. Florin CONSTANTINESCU

  1. Structuri compoziționale și mijloace de expresie cinematografică în imagine.
  2. Imaginea cu perspective cinetice în film. Antropomorfismului aparatului de filmat.
  3. Construcția realității în imaginea de film (ficțiune/non-ficțiune) și reprezentarea cognitivă a imaginii cinematografice.
  4. Construcția experienței estetice / experienței emoționale în film (ficțiune/non-ficțiune). Simbolul, metafora și codul vizual.
  5. Amorsarea și manipularea atenției în compoziția imaginii. Punerea în valoare a subiectului în imaginea de film.
  6. Lumina – motorul stilistic al imaginii; roluri compoziționale, roluri perceptiv-cognitive. Structuri și parametrizări ale luminii în filmul psihologic/horror/thriller/comedie.
  7. Rolul montajului în declanșarea experienței estetice/emoționale. Temporalitatea cinematografică.

Bibliografie
Aumont, J., Bergala, Alain,  Marie, Michel, Estetica filmului. Idea Design & Print, 2007
Bazin, Andre, Ce este cinematograful? UNATC Press, 2014
Brown, Blain, Cinematography: Image Making for Cinematographers and Directors. Routledge, 2016
Brown, Blain, Cinematography: Theory and Practice. Focal Press, 2011
Constantinescu, F., Mecanisme cognitive de procesare a imaginiiPercepția vizuală și reprezentarea cognitivă a imaginii cinematografice. Vol. I și II. Universitaria, 2023
Constantinescu, F., Floriganță, C.T., Arta luminii în film. Universitaria, 2024
Dancyger, Ken – The Technique of Film and Video Editing, Focal Press, New York, 2013
Deaca, Mircea, Anatomia cognitivă a filmului. Ed. Universității București, 2013
Elkins, D., Browne, S. Film and Lighting Terms, Ed. Focal Press, 1995
Eisenstein, Sergei, Towards a Theory of Montage, I.B. Tauris, New York, 2010
Gerald, Millerson, The Tehnique of Lighting for Television and Motion Pictures. Focal Press, London, 1982
Jackman, John, Lighting for Digital Video and Television, Elsevier, 2010
Landa, David, Lighting for Cinematography, Bloomsbury Publishing Plc, 2014
Mercado, Gustavo, The Filmmaker’s Eye: Learning (and Breaking) the Rules of Cinematic Composition. Routledge, 2010
Mâșcă, Aurel / Obrocea, Adina, Montajul de film, Ed. Tehnică, București, 1987
Reisz, Karel, Technique of Film Editing, Routledge, Londra, 2009
Samuelson, David, “Hands-on” Manual for cinematographers, Ed. Focal Press, 1996
Sawicki, Mark – Filming the Fantastic: A Guide to Visual Effects Cinematography, Focal Press, 2007
Ward, Peter, Picture Composition for Film and Television. Focal Press, 2003

 

Lect. univ. dr. Adina MOCANU

  1. Teoria filmului: iconografii, inter și multimodalitate, naratologie, stilistică.
  2. Studii culturale în cinematografie: canoane culturale, teoria filmică a genurilor sociale, memoria culturală, teoria traumelor colective, teoria feministă, reprezentări și construcții identitare, critica și teoria ecologică.
  3. Genuri de film (teme, eroi, politică și ideologie, transformări la nivelul structurii scenariului, influențe, identitate și context).
  4. Ficțiune și realitate în film.
  5. Specificul filmului documentar: abordarea creativă, plastică, artistică a realității.
  6. Abordări conceptuale în filmul documentar: observațional / participativ / reflexiv / performativ.
  7. Eseul vizual. Abordări, tehnici, stilistică.
  8. Filmul de non-ficțiune; filmul documentar. Abordări, tehnici, stilistică.
  9. Scriere creativă în filmul de ficțiune și filmul documentar (intenționalitatea comunicării / scriere creativă pentru mediul online / intertextualitate / marketing conținut vizual.
  10. Construcția și consolidarea personajului de film de ficțiune prin tehnici de scriere scenaristică.
  11. Metode și tehnici de ecranizare/transpunere a scenariului literar în filmul de ficțiune și filmul documentar

Bibliografie

Campbell, Joseph, Eroul cu o mie de chipuri, Editura Herald, București, 2021
Carabăț, Dumitru, De la cuvânt la imagine, Editura Meridiane, București, 1987
Carabăț, Dumitru, Studii de tipologie filmică, Editura Fundației Pro, București, 2000
Field, Syd, The screen-writer’s workbook, Dell Publishing, New York, 1984
Hutcheon, Linda, A Theory of Adaptation. Routledge Taylor and Francis Group, 2006.
King, Stephen, Misterul regelui. Despre scris, Ed. Nemira, București, 2007
Mallender, Ariane, Cum să scrii pentru multimedia – Tehnici de scriere interactivă. Rezumatul. Derularea. Scenariul, Collegium, Polirom, 2008
Mckee, Robert, Story. Conținut, structură, metodă și principii scenaristice, Asociația Filmtett, 2011.
Sanders, Julie, Adaptation and Appropriation. Routledge Taylor and Francis Group, 2006.
Seger, Linda, Making a good script great, Hollywood. Samuel French trade, 2nd ed.,1994
Seger, Linda, The Art of Adaptation: Turning Facts and Fiction into Film, New York: Henry Holt, 1992
Șerban, Alex. Leo, De ce vedem filme, Ed. Polirom, Iași, 2006
Truby, John, The Anatomy of a Story: 22 steps to becoming a master storyteller, Faber& Faber, 1s edition 2007
Tobias, Ronald B, 20 Master Plots: And How to Build Them, F&W Media, New York, 2003
Vogler, Cristopher, The Writer’s Journey – Mythic structure for writers, 3rd Edition, Michael Wiese Productions, California, 2007

***A şaptea artă – scrieri despre arta filmului, vol. 1 şi 2, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1975.
Aumont, Jacques: Estetica filmului. Idea Design & Print, Cluj, 2007.
Barthes, Roland: Mitologii. Editura Vellant, 2015.
Bazin, André, Ce este cinematograful?, Ed. Polirom, București, 2022
Bordwell, David, On the History of Film Style, Harvard University Press, 1997.
Burch, Noël, Un praxis al cinematografului, Ed. Meridiane, București, 2001
Eisenstein, Serghei M., Articole alese, Editura Cartea Rusă, București, 1957
Gorzo, Andrei, Lucruri care nu pot fi spuse altfel: Un mod de a gândi cinemaul, de la André Bazin la Cristi Puiu, Editura Humanitas, București, 2012.
Hayward, Susan, Cinema Studies. The Key Concepts. London–New York, Routledge, 2000
Genette, Gérard, Figuri, Editura Univers, 1978
Mulvey, Laura, “Visual Pleasure and Narrative Cinema” Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Eds. Leo Braudy and Marshall Cohen. New York: Oxford UP, 1999: 833-44.
Thompson, Kristin, Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton University Press, 1988

 

Lect. univ. dr. Davian VLAD

  1. Interviul: arhitecturi și tehnici de structurare și realizare în vederea integrării în filmul documentar.

Bibliografie

Baiu, Cosmin, Interviul, Neverland, 2019
Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism. Tehnici fundamentale de redactare, vol. I, Ed. Polirom, Iaşi, 2000.
Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism. Genurile jurnalistice, vol. II, ed. a II-a, revăzută, Ed. Polirom, Iaşi, 2001
Grobel, Lawrence, Arta interviului, Publica, 2016
Randall, David, Jurnalistul universal, ediţia a II-a revizuită şi adăugită, Editura Polirom, Iaşi, 2007 

  1. Rolul textului jurnalistic în triada imagine/text/sunet, în filmul documentar.

Bibliografie

Barnwell, Jane, Production Design for Screen: Visual Storytelling in Film and Television, Bloomsbury Academic, 2020
Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism. Tehnici fundamentale de redactare, vol. I, Ed. Polirom, Iaşi, 2000
Hartley, John, Discursul ştirilor, Ed. Polirom, Iaşi, 2007
Roşca, Luminiţa, Producţia textului jurnalistic, Editura Polirom, Iaşi, 2004
Solomon, Alexandru, Reprezentări ale memoriei în filmul documentar, Polirom, 2016

  1. Redundanța text-imagine în filmul documentar.

Bibliografie

Barnwell, Jane, Production Design for Screen: Visual Storytelling in Film and Television, Bloomsbury Academic, 2020
Borden, Daniel et al., Filmul. Cinematografia postbelică, Litera, 2010
Coolidge, Sarah, Visible: Text + Image, Two Lines Press, 2022
Hartley, John, Discursul ştirilor, Ed. Polirom, 2007
Solomon, Alexandru, Reprezentări ale memoriei în filmul documentar, Polirom, 2016

  1. Limitele creativității în filmul documentar: veridicitate, verosimilitate și riscul deformării realității.

Bibliografie

Barnwell, Jane, Production Design for Screen: Visual Storytelling in Film and Television, Bloomsbury Academic, 2020
Coman, Mihai (coord.), Manual de jurnalism. Tehnici fundamentale de redactare, vol. I, Ed. Polirom, Iaşi, 2000
Greifeneder, Reiner; Jaffé, Mariela E.; Newman, Eryn J.; Schwarz, Norbert, Psihologia Fake News. Acceptarea, distribuirea și corectarea informațiilor false, Editura Trei, 2021
Roşca, Luminiţa, Producţia textului jurnalistic, Editura Polirom, 2004
Szabo, Vasile-Lucian, Capcane ale comunicării. Putere şi… puteri în mass-media, Editura UVT, 2011

  1. Aspecte etice în filmul pseudo-documentar: tehnici de mimetism jurnalistic.

Bibliografie

Bălăşescu, Mădălina, Manual de producţie de televiziune, Ed. Polirom, 2003
Christians Clifford, G., et al., Etica mass-media. Studii de caz, Polirom, 2001
Palmer, Michael, Bătălia pentru ştiri, Ed. Tritonic, Bucureşti, 2003
Solomon, Alexandru, Reprezentări ale memoriei în filmul documentar, Polirom, 2016
Zeca-Buzura, Daniela, Jurnalismul de televiziune, Ed. Polirom, 2005

 

Lect. univ. dr. Georgiana STĂNESCU

  1. Aspecte deontologice/etice în construcția filmului de non-ficțiune. Protecția demnității și imaginii persoanei.
  2. Filmul în epoca platformelor de distribuție pe internet.
  3. Comunicarea non-verbală a personajului de film.
  4. Comunicarea audiovizuală în actuala ambianță socială.
  5. Rolurile televiziunii în era internetului.

Bibliografie

Henry H. Calero, The Power of Non-Verbal Communication: What You Do Is More Important Than What You Say, Silver Lake Publishing, Year: 2005
Sheree Josephson, James D. Kelly, Ken Smith, Handbook Of Visual Communication: Theory, Methods, And Media, Routledge Communication Series, 2020
Cercelescu, Monica – Regimul juridic al presei, Teora, Bucureşti, 2002
Eminescu, Yolanda – Dreptul de autor. Legea nr. 8 din 14 martie 1996 comentată. Lumina Lex, 1997
Kamina, Pascal – Droit du Cinéma, Lexis Nexis, Paris, 2011
Johns Adrian, Piracy, The University of Chicago Press, Chicago, 2009;
Sundara, Rajan / Mira T., Moral Right. Principles, Practice and New Technology, Oxford University Press, Inc., 2011
Abrudan, Elena, Comunicare vizuala, Ed. Accent, 2008
Bignell, Jonathan / Orlebar, Jeremy, Manual practic de televiziune, Ed. Polirom, Iaşi, 2009
Coman, Mihai, Introducere in sistemul mass-media, Ed. Polirom, București,
Constantinescu, Florin, Bazele imaginii, Ed. Universitaria, Craiova, 2020
David Randall, Jurnalistul universal, Ed. Polirom,Iaşi, 1998
Drulă, Georgeta, Media interactivă – aspecte de design și producţie pentru web, Ed. Beck, 2014
Fidler, Roger, Mediamorphosis. Să înțelegem noile media, Ed.  Ideea Cluj-Napoca, 2004
McMahan, H. Wayne, Television Production, Forgotten Books, 2013
Armstrong, Mark – Public service broadcasting in the digital world, University College London Press, 2005
Lev Manovich – The Language of New Media, MIT Press, 2021
Jenkins, Henry ș.a, Creating Value and Meaning in a Networked Culture, NYU Press, 2013
Seymour, Richard – The Twittering Machine, The Indigo Press, 2019
Curean, Dan – Text și imagine în mass media, EIKON, 2018
Fisher, Max – The Chaos Machine: The Inside Story of How Social Media, Little, Brown and Company, 2022
Kahn, Gohar – Creating Value With Social Media Analytics: Managing, Aligning, and Mining Social Media Text, Networks, Actions, Location, Apps, Hyperlinks, Multimedia, & Search Engines Data, Create Space Independent Publishing, 2018
Campbell, Richard / Martin, Christopher / Fabos, Bettina, Media / Culture – Mass Communication in a Digital Age, Bedford, 2014
Ess, Charles – Digital Religion, Social Media and Culture: Perspectives, Practices and Futures, International Academic Publishers, 2012
Follansbee, J., Streaming Media – An Introduction to Delivering On-Demand Media, Focal Press, 2006.
Rayburn, D., Streaming and Digital Media – Understanding the Business and Technology, Focal Press, 2007.
Nygaard, Silje, Alternative Continuum – Mainstream Media Reactions to Right-Wing Alternative Media, Digital Journalism, 2021
Auslander, Philip – Liveness Performance in a Mediatized Culture, Routledge, 2002
Goodwin, Andrew – Understanding Television, Routledge, 2005