TEMATICĂ ȘI BIBLIOGRAFIE LICENȚĂ iulie 2024 - CINEMATOGRAFIE, FOTOGRAFIE, MEDIA

  • Proba 1: EVALUAREA CUNOȘTINȚELOR FUNDAMENTALE ȘI DE SPECIALITATE (practic/oral):

1.1. Evaluarea cunoștințelor fundamentale și de specialitate (examen oral)

  • Imagine de film și TV. Istoria filmului.

1.2. Evaluarea proiectului artistic (examen practic)

  • proiectul artistic constă în realizarea unui film care se încadrează în următoarele categorii:
  1. Film de ficțiune (durată: 20 – 30 minute).
  2. Film documentar (durată: 20 – 30 minute).
  3. Film-eseu vizual (figurativ/abstract) (durată: 15-20 minute).

Proba 2: PREZENTAREA ȘI SUSȚINEREA LUCRĂRII DE LICENȚĂ (examen oral)

Lucrarea de licență constă în realizarea unei lucrări științifice, în baza proiectului artistic realizat de student, cu următoarea tematică:

Tematică

  1. Tehnici de construcție a scenariului pentru film de ficțiune (scurt-metraj) / film documentar / film-eseu (intenționalitatea comunicării / intertextualitate). (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
  2. Analiza unor momente importante din istoria filmului de ficţiune, documentar şi experimental (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
  3. Noul val al cinematografiei românești. (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
  4. Abordări conceptuale în filmul documentar: observațional / participativ / reflexiv / performativ. (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
  5. Genuri de film (teme, eroi, politică și ideologie, transformări la nivelul structurii scenariului, influențe, identitate și context). (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
  6. Specificul filmului documentar: abordarea creativă a realității. (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
  7. Construcția și consolidarea personajului de film de ficțiune prin tehnici de scriere scenaristică. (lect.univ.dr. Adina MOCANU)
  8. Arhitecturi compoziționale și mijloace de expresie cinematografice în imaginea de film. (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
  9. Imaginea cu perspective cinetice. Antropomorfismului aparatului de filmat (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
  10. Simbolul și metafora vizuală în film. (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
  11. Roluri compoziționale și cognitive ale luminii în film. Structuri și parametrizări ale luminii în filmul psihologic/horror/thriller/comedie. (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
  12. Construcția ritmului și temporalității filmului prin tehnici de montaj. (conf.univ.dr. Florin CONSTANTINESCU)
  13. Limitele creativității în filmul documentar: veridicitate, verosimilitate și riscul deformării realității. (lect.univ.dr. Davian VLAD)
  14. Aspecte deontologice/etice în construcția filmului documentar. Protecția demnității și imaginii persoanei. (lect.univ.dr. Georgiana STĂNESCU)
  15. Evoluția filmului în epoca platformelor de distribuție pe internet. (lect.univ.dr. Georgiana STĂNESCU)
  16. Aspecte etice în filmul pseudo-documentar: tehnici de mimetism jurnalistic. (lect.univ.dr. Davian VLAD)
  17. Redundanța text-imagine în filmul documentar. (lect.univ.dr. Davian VLAD)
  18. Comunicarea audiovizuală în actuala ambianță socială. (lect.univ.dr. Georgiana STĂNESCU)

 

BIBLIOGRAFIE GENERALĂ

  • Abrudan, Elena, Comunicare vizuală, Accent, 2008.
  • Anda Ionoaș, Adaptarea cinematografică a operelor literare, Eikon, 2020.
  • Arnheim, R. – Arta și percepția vizuală. O psihologie a văzului creator, Meridiane, 1979.
  • Aumont, Jacques, Estetica filmului, Idea Design & Print, 2007.
  • Bazin, André, Ce este cinematograful?, Polirom, 2022.
  • Bordwell, David, On the History of Film Style, Harvard University Press, 1997.
  • Brown, Blain, Cinematography: Image Making for Cinematographers and Directors, Routledge, 2016.
  • Burch, Noël, Un praxis al cinematografului, Meridiane, 2001.
  • Campbell, Joseph, Eroul cu o mie de chipuri, Herald, 2021.
  • Carabăț, Dumitru, Studii de tipologie filmică, Editura Fundației Pro, 2000.
  • Caranfil, Tudor, Istoria cinematografiei în capodopere. Vol I. Vârstele peliculei. Polirom, 2012.
  • Căliman, Călin, Istoria filmului românesc, Ideea Europeană, 2017.
  • Cercelescu, Monica – Regimul juridic al presei, Teora, 2002.
  • Christians Clifford, G., et al., Etica mass-media. Studii de caz, Polirom, 2001.
  • Christian Ferenc-Flatz, Filmul ca situație socială. Eseuri fenomenologice, Tact, 2018.
  • Constantinescu, F., Mecanisme cognitive de procesare a imaginii, vol. I și II, Universitaria, 2023.
  • Constantinescu, F., Floriganță, C., Arta luminii în film. Universitaria, 2024.
  • Curean, Dan, Bazele imaginii de film și televiziune, Presa Universitară Clujeană, 2019.
  • David Landa, Lighting for Cinematography, Bloomsbury Publishing Plc, 2014.
  • Deaca, Mircea, Anatomia cognitivă a filmului, Ed. Universității București, 2013.
  • Frunză, Sandu, Comunicare simbolică și seducție, Tritonic, 2014.
  • Gorzo, Andrei, Lucruri care nu pot fi spuse altfel: Un mod de a gândi cinemaul,de la André Bazin la Cristi Puiu, Editura Humanitas, București, 2012.
  • Grobel, Lawrence, Arta interviului, Publica, 2016.
  • King, S. Misterul regelui. Despre scris, Nemira, 2007.
  • Mallender, Ariane, Cum să scrii pentru multimedia – Tehnici de scriere interactivă. Rezumatul. Derularea. Scenariul, Polirom, 2008.
  • Mâșcă, A., Obrocea, A., Montajul de film, Ed. Tehnică, București, 1987.
  • Mckee, Robert, StoryConținut, structură, metodă și principii scenaristice, Filmnett, 2011.
  • Nelega, Alina, Structuri și formule de compoziție ale textului dramatic, Eikon, 2009.
  • Runcan, Miruna, A patra putere-legislație și etică pentru jurnaliști, Dacia, 2002.
  • Sanders, Julie, Adaptation and Appropriation. Routledge Taylor and Francis Group, 2006.
  • Seger, Linda, Making a good script great, Hollywood.Samuel French trade,1994.
  • Seger, Linda, The Art of Adaptation: Turning Facts and Fiction into Film, Henry Holt, 1992.
  • Solomon, Alexandru, Reprezentări ale memoriei în filmul documentar, Polirom, 2016.
  • Sontag, Susan, Despre fotografie, Vellant, 2018.
  • Șerban, Alex. Leo, De ce vedem filme, Polirom, Iași, 2006.
  • Vogler, Cristopher, The Writer’s Journey – Mythic structure for writers, Michael Wiese Productions, 2007.