Misiunea și obiectivele programului de master DESIGNUL IMAGINII DE FILM ȘI TV

  • Misiunea programului de studii de master DESIGNUL IMAGINII DE FILM ȘI TV se edifică pe două paliere academice: cel didactic și cel de creație artistică/cercetare științifică, fiind reprezentată de aplicarea unei curriculum academic și a unor programe analitice care să permită o specializare complexă, circumscrisă ciclului de studii de master în domeniul Cinematografie și Media, oferind absolvenților conceptele, metodele, instrumentele și mecanismele care contribuie la dezvoltarea capacității intelectuale și acumularea cunoștințelor de specialitate, ca premise esențiale ale formării de specialiști în acest domeniu. Totodată, un alt aspect al misiunii programului este acela de a atrage tinerii către modele culturale performante, prin formarea și stimularea atitudinii critice și creative și prin promovarea unui stil de muncă intelectual și autonom. Pentru studentul-masterand din acest domeniu vocațional, programul vine cu o ofertă a unui cadru în care el își poate exersa și dezvolta, prin studiu, experimentare și cercetare, creativitatea, inspirația, intuiția, spontaneitatea, inventivitatea și toate celelalte componente necesare pentru a deveni profesionist al domeniului Cinematografie și Media. În această misiune, masterul mizează pe profesionalism și calitate, care se materializează ca principale repere. Aceste valori sunt definitorii atât pentru cadrele didactice, titulare sau asociate, cât și pentru studenți. În același timp, aceste repere caracterizează și activitatea de cercetare, cât și celelalte activități didactice specifice.
  • Misiunea de creație artistică și cercetare științifică a programului de studii universitare de master DESIGNUL IMAGINII DE FILM ȘI TV se concretizează în dezvoltarea de proiecte de cercetare și creație artistică pe care facultatea, sub egida Centrului de Cercetare, Comunicare, Științe ale Educației, Media (CCCSEM), le organizează, având ca scop atât creșterea vizibilității programului de studii în mediul social-cultural-artistic, cât și promovarea studenților în vederea integrării lor cât mai rapide în viața profesională contemporană. În consecință, misiunea programului este aceea de a forma specialiști cu înalte competențe în domeniul concepției și producției imaginii de film, televiziune sau noilor media, permițându-le să dobândească atât cunoștințe fundamentale, cât și competențe de ordin artistic și tehnic obținute prin practică, activitate de cercetare și creație artistică.
  • Scopul fundamental al programului de studii universitare de master DESIGNUL IMAGINII DE FILM ȘI TV, ca program centrat pe student, este acela de a forma specialiști cu înaltă specializare în domeniul concepției și producției imaginii de film și televiziune, respectiv producția de imagine pentru noile media, urmărindu-se o integrare cât mai rapidă a absolventului în mediile profesioniste specifice acestor industrii, atât la nivel național, cât și internațional. Studenții acestui program dobândesc cunoștințe de ordin superior în ceea ce privește operarea cu mijloacele de expresie cinematografică folosite în creația imaginii, cu conceptele care stau la baza plasticii și dinamicii imaginii, precum și cu tehnicile de producție specifice a imaginii.
    • să producă atât la nivel conceptual, cât și practic, imagine pentru film de ficțiune, film documentar, film publicitar, producții de televiziune sau noile media (video-podcasting, producții online etc.), la un nivel artistic ridicat;
    • să își dezvolte personalitatea artistică prin însușirea valorilor culturale universale;
    • să își dezvolte creativitatea, expresivitatea și abilitățile practice (aplicative);
    • să promoveze noutatea, experimentul și creativitatea ca mijloace ale dezvoltării producției audiovizuale;
    • să se integreze în colectivele din industriile cinematografiei, televiziunii, publicității și noilor media;
    • să cerceteze, să studieze și să analizeze fenomenele și procesele vieții cultural-artistice naționale și internaționale;
    • să își dezvolte sensibilitatea față de problematica umană și valorile morale;
    • să se integreze în actul de dezvoltare contemporană a culturii românești;
    • să genereze și să gestioneze propriile proiecte;
    • să-și dezvolte capacitatea de adaptare la progresul domeniului Cinematografie și Media.
  • Obiectivele generale ale programului de studii universitare de master DESIGNUL IMAGINII DE FILM ȘI TV constau în transmiterea noțiunilor de specialitate și culturale viitorilor profesioniști din domeniul creației imaginii de film, televiziune sau noilor media, urmărind acumularea cunoștințelor necesare cercetării, studierii și analizei fenomenelor și proceselor din acest domeniu, pentru a fi capabili să desfășoare activitățile specifice meseriilor director imagine (cod COR: 265420, cf. ISCO 08), consultant artistic (cod COR: 265401, cf. ISCO 08), producător audiovideo (cod COR: 265430, cf. ISCO 08) și director de creație (cod COR: 265432, cf. ISCO 08), în conformitate cu Cadrul Național al Calificărilor din Învățământul Superior (CNCIS). Formarea la nivel de master se bazează pe un plan de învățământ care îmbină toate informațiile teoretice și practice necesare domeniului producției imaginii, asigurând dezvoltarea de abilități, competențe transversale și profesionale, respectiv aptitudini comune domeniului Cinematografie și Media.

Structurat în conformitate cu cerințele procesului de la Bologna, programul de studii de master DESIGNUL IMAGINII DE FILM ȘI TV, ca parte a portofoliului educațional al Facultății de Litere, își propune ca obiectiv strategic dezvoltarea unui profil de competențe în concordanță cu nevoile identificate pe piața muncii și cu cadrul național al calificărilor, care să ofere absolvenților posibilitatea de a deveni specialiști în domeniul creației imaginii pentru producții audiovizuale din domeniul cinematografiei, televiziunii și noilor media, cu toate aflate în plină expansiune.

Obiectivele și profilul de competențe sunt prezentate sintetic, rezumativ, în cele ce urmează. Acestea sunt detaliate în fișele disciplinelor din planul de învățământ.

Obiective

A. Aprofundarea și rafinarea cunoștințelor care privesc:

  1. elementele de limbaj cinematografic și mijloacele de expresie specifice imaginii, precum și a modurilor de construcție și de operare cu acestea;
  2. estetica limbajului cinematografic prin cunoașterea și structurarea mijloacelor de exprimare specifice filmului cinematografic sau producției de televiziune;
  3. principiile, conceptele și modurile de elaborare a arhitecturii compoziționale, precum și a plasticii și dinamicii imaginii;
  4. funcțiile cognitive ale luminii (poetica luminii), precum și rolurile jucate în construcția reprezentării cognitive a imaginii;
  5. dezvoltarea capacității de transpunere a unei idei scenaristice în imagine;
  6. cunoașterea, înțelegerea și interpretarea imagisticii cu caracter cultural, identitar sau folcloric la nivel de civilizație și integrarea acesteia în producția de imagine de film sau TV;
  7. cunoașterea fenomenelor care aparțin culturii vizuale, analizate în contextele lor culturale;
  8. dobândirea capacității de a selecta și folosi itemuri sau forme vizuale care aparțin civilizațiilor istorice sau contemporane în producția imaginii;
  9. dezvoltarea abilităților de analiză a diferitelor stiluri de regie și tehnici cinematografice, permițând masteranzilor compararea caracteristicilor și influențelor specifice regizorilor importanți.

Cele mai importante COMPETENȚE PROFESIONALE specifice acumulate în cadrul specializării (vezi Fișe de discipline pentru o informare completă):

  • Competență în elaborarea stilisticii și esteticii imaginii de film/TV/noile media
  • Competență în realizarea compoziției plastice a imaginii de film/TV/noile media la înalte standarde estetice.
  • Competență în utilizarea creativă a mijloacelor de expresie cinematografică în imaginea de film/TV/noile media.
  • Competență în analiza/utilizarea rolurilor și funcțiilor cognitive ale imaginii de film/TV/noile media.
  • Competență în analiza critică a imaginii de film/TV/noile media.
  • Competență în utilizarea conceptelor și paradigmelor esteticii în concepția și producția imaginii de film/TV/noile media.
  • Competență în analiza rolurilor și funcțiilor cognitive ale imaginii de film/TV/noile media.
  • Competență în realizarea imaginii folosind funcțiile antropomorfismului camerei.
  • Competență în proiectarea și realizarea creativă a planurilor cu perspective cinetice în imaginea de film/TV/noile media.
  • Competență în dezvoltarea creativă și inovarea unor mijloace de expresie cinematografică în imaginea de film/TV/noile media.
  • Competență în proiectarea avansată și realizarea plantațiilor complexe de lumini în funcție de genul producției.
  • Competență în elaborarea soluțiilor și schemelor de iluminare a planului cinematografic conform unor concepte estetice.
  • Competență în identificarea și analiza stilurilor vizuale specifice marilor regizori.
  • Competență în recunoașterea, analiza și integrarea în imagine a metaforelor și codurilor vizuale.
  • Competență în identificarea, recunoașterea și integrarea în imaginea de film/TV/noile media a mărcilor culturale și a simbolurilor specifice diverselor culturi și civilizații.
  • Competență în folosirea unor principii/concepte neconvenționale în producția imaginii.
  • Competență în dezvoltarea de soluții creative care integrează tehnologiile imersive în cadrul producției imaginii.

CONTACT

Conf. univ. dr. Florin CONSTANTINESCU – florin.constantinescu@edu.ucv.ro

CURRICULUM ACADEMIC

Coduri COR autorizate pentru acest program de studii:

265420 – director imagine | 265401 – consultant artistic | 265430 – producător audiovideo | 265432 – director de creatie