MISIUNEA ȘI OBIECTIVELE PROGRAMULUI DE STUDII
Programul de studii de master MANAGEMENT ŞI ANTREPRENORIAT CULTURAL are ca obiectiv general de referinţă obţinerea unor noi competenţe şi calificări precum şi transferul acestora în practica profesională prin ameliorarea reacţiei faţă de nou şi faţă de un mediu socio-economic şi educaţional în continuă schimbare. Creşterea dinamismului şi a eficienţei noilor manageri și antreprenori culturali în activităţile practice reprezintă obiectivul specific pe care îl urmărim prin programul de master. Acest program îşi propune formarea de manageri și antreprenori culturali cu competenţe de specialitate şi compozite, capabili să se adapteze dinamicii pieţei muncii prin extinderea expertizei la arii tematico-metodologice variate. Facilitarea recunoaşterii performanţei academice, a competenţelor dobândite de masteranzi (prin utilizarea sistemului de credite transferabile – ECTS), sporirea credibilităţii pe piaţa muncii este condiţionată de respectarea standardelor superioare de performare, în baza criteriilor validitate, valabilitate, viabilitate.
Programul de studii de master MANAGEMENT ŞI ANTREPRENORIAT CULTURAL îşi propune în egală măsură dezvoltarea capacităţii de colaborare interdisciplinară între artiști şi specialiştii din domeniul managementului cultural – la nivel naţional şi internaţional – şi cu factorii de decizie la nivel instituţional pentru recunoaşterea competenţelor şi experienţei profesionale dobândite de-a lungul celor doi ani de studii.
Se are în vedere formarea de specialişti bine documentaţi, cu o solidă pregătire teoretică şi practică care vor lucra pe piața culturală şi artistică având competenţe multiple manageriale, antreprenoriale şi interculturale.
Pe termen lung, programul de studii propus vizează dezvoltarea problematicii profesionalizării managementului şi a antreprenoriatului cultural astfel încât, într-un plan personal de gestionare a carierei, absolvenţii studiilor de masterat să poată să-şi stabilească noi priorităţi prin raportare la formarea iniţială complexă de care au beneficiat.
Se urmăreşte astfel punerea în practică a politicilor şi strategiilor de dezvoltare formulate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării ştiințifice şi standardizarea procesului de învăţământ românesc la dimensiuni (pan)europene odată cu satisfacerea nevoilor locale şi naţionale prin compatibilizarea acestor politici şi orientarea către piaţa reală a muncii. Corelarea dintre cadrul naţional al calificărilor din învăţământul superior şi evoluţia pieţei forţei de muncă este un deziderat cu caracter permanent, fiind implicată aici şi monitorizarea compatibilităţii dintre cadrul naţional cu cel european al calificărilor din învăţământul superior.
Procesul de europenizare a învăţământului românesc presupune, de asemenea, intensificarea colaborării ştiinţifice interinstituţionale la nivel naţional şi cu instituţii similare din Europa, prin programe de cercetare comună, schimburi de publicaţii, conferinţe, colocvii internaţionale, mobilităţi ale cadrelor didactice, mobilităţi de studiu, plasamente, schimburi de experienţă, apartenenţa la asociaţii ştiinţifice şi profesionale naţionale şi internaţionale, dezvoltare curriculară etc.
Apreciem că un astfel de masterat, dincolo de aspectele de natură teoretică, deschide larg viitorilor noştri masteranzi porţile integrării europene, prin dimensiunea sa multiculturală şi interdisciplinară.