INTERPRETARE MUZICALĂ - CANTO
Universitatea din Craiova manifestă o atitudine de responsabilitate publică cu privire la calitatea educației furnizate, performanța cercetării științifice și serviciile furnizate comunității. Universitatea din Craiova pune un accent deosebit pe modalitatea în care răspunde la cerințele pieței muncii, contribuind astfel la inserția absolvenților pe o piață a muncii extrem de dinamică. Universitatea din Craiova își asumă misiunea generală a învățământului superior românesc, prevăzută de Legea 1/2011, la Art.117. Astfel, misiunea Universității este de a oferi educație și cercetare la un înalt standard de calitate pentru formarea de specialiști cu studii superioare capabili să lucreze în companii și organisme naționale și internaționale la standardele ocupaționale solicitate de angajatorii din țară și din UE. În baza autonomiei universitare și în concordanță cu cadrul național la calificărilor, Universitatea din Craiova și-a stabilit misiunea specifică în societate, statuată în Carta Universității din Craiova, la Art.14.
Obiectivul strategic al universității este de a deveni o puternică bază de învățământ, precum și de cercetare științifică, asigurând pregătirea de specialiști pentru domeniile de referință, acoperirea nevoilor de specialiști solicitate de dezvoltarea societății românești.
Obiectivul general al universității îl reprezintă dezvoltarea și afirmarea universității ca formator de specialiști și generator de cunoștințe științifice. Din perspectiva managementului strategic, acțiunile vizând îndeplinirea misiunii și a obiectivelor asumate se derulează în conformitate cu Planul Strategic al Universității pentru perioada 2020-2024. În baza obiectivelor strategice, s-au formulat obiectivele operaționale cuprinse în Planul Operațional al Universității. Aceste documente sunt cunoscute de comunitatea academică din Universitate, fiind publicate pe site-ul www.ucv.ro.
Datorită faptului că în zona Oltenia nu exista nicio instituție de învățământ superior, specializată pe domeniul artistic muzical, se impunea necesitatea redimensionării fenomenului instructiv-educativ, la nivelul considerării importanței profesionalizării stricte pe trei programe de studii muzicale: MUZICĂ, INTERPRETARE MUZICALĂ-INSTRUMENTE și INTERPRETARE MUZICALĂ-CANTO, așa cum reiese din respectarea, cel puțin, a principiului contextualizării europene a pregătirii universitare de specialitate. Din această perspectivă, includerea în structura organizatorică a Universității din Craiova, sub patronajul Facultății de Litere, a unui Departament de Arte, cu programul de studiu – INTERPRETARE MUZICALĂ-CANTO, s-a impus ca o condiție sine qua non a adaptării la standardele exigențelor de conținut și metodologice, conforme viziunii asupra reformei educaționale, reformă ce ține, în primul rând de reconsiderarea ethos-ului cultural-educațional definitoriu pentru finalitățile educației contemporane. Misiunea programului de studii Interpretare muzicală-Canto include două direcții: didactică și de cercetare, artistico-muzicală, formarea specialiștilor în domeniu, prin derularea primului ciclu de pregătire: licență.
Strategia în domeniul cercetării vizează:
- Intensificarea ritmului de publicare de materiale pentru toate cursurile de la programul de studiu Interpretare muzicală-Canto;
- Consolidarea activității cercurilor studențești, sporirea numărului lor și atragerea unui număr mai mare de studenți;
- Realizarea revistei electronice studențești;
- Participarea tuturor cadrelor didactice implicate în activitatea specializării la conferințe naționale și internaționale;
- Creșterea numărului de apariții de carte în colecția Comunicare & Societate de la Editura Universitaria;
- Afilierea la societăți profesionale și științifice în domeniu.
- Menținerea la un nivel înalt în ceea ce privește formarea profesională, activitatea artistică și cercetarea științifică în domeniul muzical.
Obiectivele generale ale programului de studii Interpretare muzicală-Canto:
- Aprofundarea domeniului muzical, prin dezvoltarea competențelor profesionale specifice și extensiunea curriculumului, prin abordări multidisciplinare și interdisciplinare;
- Dezvoltarea și afirmarea competențelor care să ateste profesionalizarea pentru cariera didactică în domeniul interpretării muzicale și abilitarea absolvenților în domeniu, prin dezvoltarea unui sistem funcțional de competențe cognitive, acţional-metodologice și abilități specifice;
- Dezvoltarea competențelor de cercetare științifică a studenților și inovarea metodologică în domeniul interpretării muzicale vocale;
- Dezvoltarea unui sistem de atitudini, care să faciliteze aplicarea principiilor și valorilor eticii, ale deontologiei profesionale în domeniul carierei didactice.
Categorii de competențe profesionale și transversale ale programului de studii
Competențele vizate de programul de licență sunt de natură profesională și transversală și se referă la cunoștințele, abilitățile/deprinderile și atitudinile care favorizează realizarea rolurilor profesionale la standarde înalte de performanță, precum și care antrenează strategiile metacognitive și facilitează autoperfecționarea.
Competențele profesionale sunt exprimate prin cunoștințele și abilitățile care acoperă comprehensiv dimensiunea profesională pentru calificarea în domeniul interpretării muzicale vocale.
Competențele transversale sunt structurate în: competențe de rol și competențe de dezvoltare personală și profesională și au în vedere contextul social și de grup al exercitării profesiunii, precum și conștientizarea nevoii de formare profesională continuă”(cf. Metodologia de realizare a Cadrului Național al Calificărilor din învățământul Superior – Ghid de aplicare, p.11).
Competențe profesionale:
C1. Realizarea unei corelații corecte între textul muzical și configurația sonoră (cu un grad ridicat de dificultate în cazul celor destinate vocii), pe baza abilităților auditive și de scriscitit muzical dobândite (inclusiv auzul muzical interior).
C2. Identificarea și descrierea caracteristicilor diferitelor culturi, perioade stilistice și genuri muzicale, precum și utilizarea corectă a elementelor de bază ale unor tehnici clasice de scriitură și analiză muzicală.
C3. Analiza și interpretarea unei selecții reprezentative din repertoriul solistic/cameral/vocal-simfonic destinat vocii respective, utilizând capacitățile vocale tehnicointerpretative necesare și integrând cunoștințele și abilitățile specific muzicale dobândite.
C4. Utilizarea capacităților auditive, vocale, lingvistice, kinestezice și expresive necesare reprezentării muzicale-teatrale-specifice spectacolului liric-, vizând integrarea în ansamblul muzical (teatru muzical), integrarea în dramaturgia lucrării, relaționarea cu celelalte personaje, mișcarea scenică etc.
C5. Exprimarea stilului interpretativ propriu, pornind de la alegerea, abordarea, construcția și studiul repertoriului/personajului până la susținerea publică a creației interpretative vocale.
Competențe transversale:
CT1. Proiectarea, organizarea, desfășurarea, coordonarea și evaluarea unui eveniment artistic/unei unități de învățare, inclusiv a conținuturilor specifice din programa disciplinelor muzicale.
CT2. Aplicarea tehnicilor de muncă eficientă într-o echipă multidisciplinară pe diverse paliere ierarhice.
CT3. Autoevaluarea obiectivă a nevoii de formare profesională în scopul inserției și adaptabilității la cerințele pieței muncii.
