REGULAMENT PROVIND ORGANIZAREA ȘI DESFĂȘURAREA EXAMENELOR DE LICENȚĂ/DIPLOMĂ ȘI DISERTAȚIE
TEMATICĂ ȘI BIBLIOGRAFIE LICENȚĂ 2024
TEMATICĂ ȘI BIBLIOGRAFIE MASTER 2024
INFORMAȚII IMPORTANTE. ÎNCĂRCAREA LUCRĂRILOR DE LICENȚĂ/DISERTAȚIE.
CALENDAR SUSȚINERE LICENȚĂ/DISERTAȚIE
METODOLOGII, REGULAMENTE - EXAMEN DE LICENȚĂ / DISERTAȚIE / ABSOLVIRE - 2024
METODOLOGIE examen de LICENŢĂ – ACTORIE 2024
METODOLOGIE examen de LICENȚĂ – CINEMATOGRAFIE 2024
METODOLOGIE examen de LICENŢĂ – INSTRUMENTE 2024
METODOLOGIE examen de LICENŢĂ – MUZICĂ 2024
METODOLOGIE examen de LICENŢĂ – CANTO 2024
Contact
Telefon: 0251414468
Email: secretariat.litere@ucv.ro
TEME PENTRU LICENȚĂ / TEMATICI ȘI BIBLIOGRAFII EXAMEN LICENȚĂ
UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA | FACULTATEA DE LITERE | DEPARTAMENTUL ARTE ȘI MEDIA
TEME PENTRU LICENȚĂ – sesiunea iulie 2025
Programul de studii CINEMATOGRAFIE, FOTOGRAFIE, MEDIA (CAV)
1. Structuri compoziționale și mijloace de expresie cinematografică în imagine.
2. Imaginea cu perspective cinetice în film.
3. Antropomorfismului aparatului de filmat.
4. Mijloace de amorsare a experienței estetice în film (ficțiune/non-ficțiune).
5. Mijloace de amorsare a experienței emoționale în film (ficțiune/non-ficțiune).
6. Metode de punere în valoare a subiectului în imaginea de film.
7. Lumina ca motor stilistic al imaginii; roluri compoziționale și roluri perceptivcognitive.
8. Structuri și parametrizări ale luminii în filmul psihologic/horror/comedie.
9. Teoria filmului: iconografii, inter și multimodalitate, naratologie, stilistică.
10. Studii culturale în cinematografie: canoane culturale, teoria filmică a genurilor sociale, memoria culturală, teoria traumelor colective, teoria feministă, reprezentări și construcții identitare, critica și teoria ecologică.
11. Genuri de film (teme, eroi, politică și ideologie, transformări la nivelul structurii scenariului, influențe, identitate și context).
12. Ficțiune și realitate în film.
13. Specificul filmului documentar: abordarea creativă, plastică, artistică a realității.
14. Abordări conceptuale în filmul documentar: observațional / participativ / reflexiv / performativ.
15. Eseul vizual. Abordări, tehnici, stilistică.
16. Filmul de non-ficțiune; filmul documentar. Abordări, tehnici, stilistică.
17. Scriere creativă în filmul de ficțiune și filmul documentar (intenționalitatea comunicării / scriere creativă pentru mediul online / intertextualitate / marketing conținut vizual.
18. Construcția și consolidarea personajului de film de ficțiune prin tehnici de scriere scenaristică.
19. Metode și tehnici de ecranizare/transpunere a scenariului literar în filmul de ficțiune și filmul documentar
20. Aspecte deontologice/etice în construcția filmului de non-ficțiune. Protecția demnității și imaginii persoanei.
21. Filmul în epoca platformelor de distribuție pe internet.
22. Comunicarea audiovizuală în actuala ambianță socială.
23. Rolurile televiziunii în era internetului.
24. Interviul: arhitecturi și tehnici de structurare și realizare în vederea integrării în filmul documentar.
25. Rolul textului jurnalistic în triada imagine/text/sunet, în filmul documentar.
26. Limitele creativității în filmul documentar: veridicitate, verosimilitate și riscul deformării realității.
27. Aspecte etice în filmul pseudo-documentar: tehnici de mimetism jurnalistic.
_____________________________________
UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA | FACULTATEA DE LITERE | DEPARTAMENTUL ARTE ȘI MEDIA
TEMATICĂ ȘI BIBLIOGRAFIE PENTRU EXAMENUL DE LICENȚĂ CFM (CAV) (disciplinele ISTORIA FILMULUI și IMAGINE DE FILM ȘI TV)
A. Tematică și bibliografie pentru ISTORIA FILMULUI
Tematică
1. Trăsăturile stilului cinematografic al lui Alfred Hitchcock.
2. Particularitățile neorealismului italian: Contribuțiile lui Luchino Visconti.
3. Experimente Cinematografice: Noul Val al filmului francez: Jean Luc- Godard și Agnès Varda
4. Filmul american independent: John Cassavetes
5. Stiluri și influențe culturale în cinematografia anilor ’80: Martin Scorsese.
6. Influențele mișcării Dogma ’95 în filmul contemporan: Lars Von Trier
7. Realismul lui Cristi Puiu și Cristian Mungiu (analiza unui film din filmografia celor doi regizori)
Bibliografie
– Bordwell, David, Thompson Kristin, Film History. An Introduction. McGraw-Hill, 2003
– Barna, Ioan, Lumea filmului. Minerva, 1971 – Căliman, Călin, Istoria filmului românesc 1897-2000, Ed. Fundația Culturală Română, 2000.
– Caranfil, Tudor, Dicționar universal de filme. Litera, 2002. – Cernat, Manuela, A Concise History of the Romanian Film. Ed. Științifică și Enciclopedică, 1982.
– Ferencz-Flatz, Christian, Incursiuni fenomenologice în noul film românesc. Tact, 2015. – Fulger, Mihai, „Noul val” în cinematografia românească. Art, 2006.
– Gorzo, Andrei; Filippi, Gabriela (coord), Filmul tranziției. Contribuții la interpretarea cinemaului românesc „nouăzecist”. Tact, 2017.
– Leutrat, Jean Louis, Cinematograful de-a lungul vremii – o istorie. ALL, 1995 – Marie, Michel, Noul val francez. IBU Publishing, 2010.
– Sadoul, Georges, Istoria cinematografului mondial. Ed. Științifică, București, 1961
B. Tematică și bibliografie pentru IMAGINE DE FILM ȘI TV
Tematică
1. Reprezentarea cognitivă a imaginii cinematografice.
2. Arhitecturi și tipologii compoziționale în imaginea cinematografică.
3. Perspectiva în cadrajul planului cinematografic. Perspective cinetice în imagine.
4. Dinamica formelor în compoziția imaginii. Ritmuri vizuale.
5. Stilistica luminii în imaginea de film. 6. Simbolul vizual, metafora vizuală.
7. Antropomorfismul aparatului de filmat.
Bibliografie
– Aumont, J., Bergala, A., Marie, M., Estetica filmului. Idea Design & Print, 2007
– Bazin, André, Ce este cinematograful? UNATC Press, 2014
– Constantinescu, F., Mecanisme și procese cognitive de procesare a imaginii. Percepția vizuală și reprezentarea cognitivă a imaginii cinematografice. vol. I și II. Universitaria, 2023
– Curean, Dan, Bazele imaginii de film și televiziune. Presa Universitară Clujeană, 2019
– Deaca, M., Anatomia cognitivă a filmului. Ed. Universității București, 2013
– Drugă, O., Murgu, H., Elemente de gramatică a limbajului audiovizual. Fundația Pro, 2004
– Joly, Martin, Introducere în analiza imaginii. All Educational, 1998
– Martin, Marcel, Limbajul Cinematografic. Meridiane, 1981
UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA
FACULTATEA DE LITERE
DEPARTAMENTUL ARTE ȘI MEDIA
––––––
TEMATICĂ ŞI BIBLIOGRAFIE programul ARTELE SPECTACOLULUI (ACTORIE)
TEXTE DRAMATICE – TEATRU UNIVERSAL
– Eschil – Prometeu înlănţuit
– Sofocle – Oedip rege; Oedip la Colonos; Antigona
– Euripide – Medeea
– Aristofan – Norii; Adunarea femeilor
– Plaut – Aulularia; Soldatul fanfaron
– Terenţiu – Eunucul – Commedia dell’Arte – trăsături, tematică, personaje
– Niccolò Machiavelli – Mătrăguna – Fernando de Rojas – Celestina
– Lope de Vega – Steaua Sevillei
– Tirso de Molina – Amăgitorul din Sevilla
– Calderon de la Barca – Doamna nevăzută, Viaţa e vis
– Shakespeare – Richard al III-lea; Romeo şi Julieta; Hamlet; Othello; Macbeth; Regele Lear; Visul unei nopţi de vară; A douăsprezecea noapte
– Pierre Corneille – Cidul; Horaţiu
– Jean Racine – Phedra; Britannicus
– J. B. P. Molière – Tartuffe; Avarul; Bolnavul închipuit
– Carlo Goldoni – Hangiţa; Mincinosul; Slugă la doi stăpâni
– J. W. Goethe – Egmont; Faust
– Friedrich von Schiller – Hoţii; Don Carlos
– Victor Hugo – Ruy Blas, Regele petrece
– Nikolai Gogol – Revizorul
– Alexandre Dumas-fiul – Dama cu camelii
– A. N. Ostrovski – Pădurea
– Henrik Ibsen – Nora; Strigoii
– August Strindberg – Domnişoara Iulia, Pelicanul
– A. P. Cehov – Unchiul Vanea; Pescăruşul; Livada de vişini
– Luigi Pirandello – Şase personaje în căutarea unui autor, Henric al IV-lea
– Frank Wedekind – Deşteptarea primăverii
– Tennesse Williams – Un tramvai numit Dorinţă
– Edward Albee – Cui i-e frică de Virginia Woolf?
– Jean Giraudoux – Nebuna din Chaillot
– Jean Paul Sartre – Muştele, Cu uşile închise
– Albert Camus – Caligula, Neînţelegerea
Maxim Gorki – Azilul de noapte
– John Osbourne – Priveşte înapoi cu mânie
– Friedrich Dürrenmatt – Vizita bătrânei doamne
– Samuel Beckett – În aşteptarea lui Godot
– Eugène Ionesco – Lecţia, Scaunele
BIBLIOGRAFIE GENERALĂ pentru ISTORIA TEATRULUI UNIVERSAL
– Bălănescu, Sorina, Drama cehoviană – simbol şi teatralitate, Editura Junimea, Iaşi, 1983
– Caufman-Blumenfeld, Odette, Teatrul european, teatrul american. Influenţe, Editura Universităţii „Al. I. Cuza”, Iaşi, 1998
– Clément, Bruno, Tragedia clasică, Institutul European, Bucureşti, 2000
– Comorovski, Cornelia, Literatura Umanismului şi Renaşterii (vol. I – III), Editura Albatros, Bucureşti, 1972
– Cristea, Mircea, Condiţia umană în teatrul absurdului, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1997
– Cusset, Christophe, Tragedia greacă, Institutul European, Bucureşti, 1999
– Drimba, Ovidiu, Istoria teatrului universal, Saeculum, I.O., Bucureşti, 2000
– Georgescu, Paul Alexandru, Teatru clasic spaniol, E.P.L., Bucureşti, 1967
– Kun, N. A., Legendele şi miturile Greciei antice, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1958
– Leviţchi, Leon, Studii shakespeariene, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1967
– Mărgineanu, Ioana, Un precursor. Frank Wedekind, Editura Univers, Bucureşti, 1976
– Paiu, Constantin, Introducere în teatrul Renaşterii, Editura Artes, Iaşi, 2000
– Paiu, Constantin, Repere în teatrul antic grec şi latin, Editura Artes, Iaşi, 2000
– Pandolfi, Vito, Istoria teatrului universal (vol.I – IV), Editura Meridiane, Bucureşti, 1971
– Rachet, Guy, Tragedia antică, Editura Univers, Bucureşti, 1980
– Rusu, Anca-Maria, Cercurile concentrice ale absurdului, Editura Timpul, Iaşi, 1999
– Rusu, Liviu, Eschil, Sofocle, Euripide, Editura Tineretului, Bucureşti, 1978
– Scriitori greci şi latini, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1978
– Teatrul Renaşterii engleze (vol. I-II), E. L. U., Bucureşti, 1964
– Vartic, Ion, Ibsen şi „teatrul invizibil”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1995
– Vianu, Tudor, Scrieri despre teatru, Editura Eminescu, Bucureşti, 1977
– Zamfirescu, Ion, Drama istorică universală şi naţională, Bucureşti, 1976
– Zamfirescu, Ion, Istoria universală a teatrului, (vol. I-IV), Editura Aius, Craiova, 2001-2004
BIBLIOGRAFIE GENERALĂ
– Appia, Adolphe – Opera de artă vie, Editura Unitext, Bucureşti, 2000
– Artaud, Antonin – Teatrul şi dublul său, Editura Echinocţiu, 1997
– Banu, George – Ultimul sfert de secol teatral. O panoramă subiectivă, Editura Paralela 45, Piteşti, 2003 –
Brook, Peter – Spaţiul gol, Bucureşti UNITEXT, 1999
– Brecht, Bertold – Scrieri despre teatru, Editura Univers, 1977
– Bucescu Bălăiţă, Ruxandra, Actorul, magician al luminilor virtuale, Iaşi, Editura Artes, 2006
– Chubbuck, Ivana – Puterea actorului, Quality Books, Bucureşti, 2007
– Cojar, Ion – O poetică a artei actorului, UNITEXT, Bucureşti 1996
– Donnellan, Declan – Actorul si tinta, Ed. Unitext – Bucuresti, 2006
– Faifer, Florin – Incursiuni în istoria literaturii dramatice româneşti – Regăsiri, Editura Universitas XXI, Iaşi, 2008
– Grotowski, Jerzy – Spre un teatru sărac, UNITEXT, 1998
– Lecoq, Jaques – Corpul poetic – O pedagogie a creaţiei teatrale, Ed. ArtSpect, Oradea, 2009
– Oida, Yoshi; Marshal, Lorna – Actorul invizibil, Ed. ArtSpect, Oradea, 2009
– Popa, Constantin – Teatrul absurdului între revelaţie filozofică şi necesitate estetică, Editura Junimea, Iaşi, 2005
– Rusu, Anca-Maria – Spaţii literar-teatrale, Editura Opera Magna, Iaşi, 2006
– Saiu, Octavian -În căutarea spaţiului pierdut, Editura Nemira, Bucureşti, 2008
– Spolin,Viola – Improvizatii pentru teatru, Editura U.N.A.T.C. Press, Bucureşti, 2008.
– Stanislavski, K.S. – Munca actorului cu sine însuşi, Ed. ESPLA, Bucureşti, 1956
– Tonitza-Iordache, Mihaela; George Banu – Arta teatrului, Ed. Nemira, 2004
UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA
FACULTATEA DE LITERE
DEPARTAMENTUL ARTE ȘI MEDIA TEME PENTRU LICENȚĂ
sesiunea iunie-iulie 2025
specializarea MUZICĂ
1. Aspecte etnomuzicale din vetre folclorice (Oltenia, Dolj, Mehedinți, Vâlcea s.a.); Trăsături ale impresionismului muzical;
2. Trăsături ale expresionismului muzical; Între clasic și baroc în muzică;
3. Timbralitatea în muzica clasică;
4. Timbralitatea în muzica postromantică
5. Studiu etnomuzicologic al obiceiurilor și tradițiilor de nuntă din zona de proveniență
6. Contribuția educației muzicale în unitatile scolare gimnaziale
7. Traditie si contemporaneitate în creația educatiei muzicale din scolile de cultura generală
8. Monografia cântecului propriu-zis din zona etnofolclorică
9. Instrumentele populare în școlile de cultură generală din învățământul românesc
10.Repertoriul pentru acordeon -mijloc modern de educație muzicală 11.Rolul folclorului în unitățile școlare 12.Colindele și muzica religioasă
UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA
FACULTATEA DE LITERE
DEPARTAMENTUL ARTE ȘI MEDIA TEME PENTRU LICENȚĂ CANTO
sesiunea iulie 2025
1. Compozitori reprezentativi ai liedului romantic
2. Roluri de soprana in creatia mozartiana
3. Don Pasquale, personaj important al creatiei donizzetiene
4. Caracteristicile stilistice si dramaturgice ale personajului Figaro, din „Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart
5. Vocea de mezzosoprana prin prisma personajului Dorabella, din „Cosi fan tutte” de W. A. Mozart
UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA
FACULTATEA DE LITERE
DEPARTAMENTUL ARTE ȘI MEDIA TEME PENTRU LICENȚĂ
sesiunea iunie 2025
Programul licență muzica – INSTRUMENTE
1. Particularități stilistice, elemente semantice și coordonate tehnice abordate în repertoriul de recital
2. Clarinetul – aspecte tehnico-artistice și apartenența în repertoriul clasic
3. Metode tehnice și stilistice întâlnite în realizarea repertoriului pentru licență
4. Repere istorice în evoluția instrumentelor de percuție
5. Sonata Beethoveniană – laborator de creație a romantismului timpuriu
6. Elemente de tehnică și stil abordate în repertoriul de recital
7. Particularități semantice și formale întâlnite în programul de Licență
8. Analiza stilistică și semantică a repertoriului de Licență
9. Naiul în Europa